『保健医療科学』 第69巻 第2号 p.165-176 (2020年5月)
特集:改正健康増進法―変わる受動喫煙対策― <原著>
住民中心の安定ヨウ素剤予防服用体制の構築のための有害事象を考慮した放射線リスク低減分析
渡邉直行1-3)
1)神奈川県小田原保健福祉事務所足柄上センター
2)前群馬県健康福祉部健康福祉課(前橋市保健所)
3)国立保健医療科学院研究課程
抄録
目的:原子力発電所等に事故が生じた場合,放射性ヨウ素が環境中へ放出することがある.それが呼吸や飲食物を通じて人体に取り込まれると甲状腺に集積し,放射線被ばくにより数年~数十年後に甲状腺がんを発生させる可能性がある.だが安定ヨウ素剤を服用すれば甲状腺内部被ばくを低減させることができる.本研究では,性別および年齢階層別の甲状腺がん発症リスクを考慮したリスク・ベネフィット分析と介入シミュレーションから,地域における住民中心の安定ヨウ素剤予防服用体制の構築等について考察する.
方法:利用できるデータより低LET電離放射線の急性甲状腺被ばくによる甲状腺がん過剰発症数,そして甲状腺がん発症の生涯リスクを性別および年齢階層別に推測する.安定ヨウ素剤服用に係る正味のベネフィットが得られると考えられる,介入レベルとなる甲状腺予測等価線量をリスク・ベネフィット分析から算出する.さらに,仮想地域における安定ヨウ素剤服用の介入シミュレーションから,甲状腺がん発症数,安定ヨウ素剤予防服用に関連する有害事象の発生数を予測する.
結果:被ばく時 5 歳未満の女児や男児において,単位甲状腺等価線量(1 Sv)あたりの生涯甲状腺がん発症リスクが,1,000人あたりでそれぞれ10.5と3.3と最大となる.介入レベルとなる甲状腺予測等価線量は,有害事象の程度が重篤になるほど,そして服用による被ばく低減に係る効果が高いほど小さくなった.地域介入シミュレーションでは,生涯リスクが小さい高齢者グループで有害事象の予測発生数が多くなることが示された.
結論:安定ヨウ素剤服用は,地域の住民を一括して対象とするよりも性別や年齢を考慮して住民のなかでも生涯リスクが大きいグループを服用対象とすることもできる.しかし,それには緊急時の医療体制や期待される効果等,地域で考慮しなければならない事情があり,地域行政機関と地域住民の間でリスクコミュニケーションを介して協働的にそれらを明確化する必要がある.そして,地域住民が納得できる,地域特性に合致した安定ヨウ素剤予防服用の体制,すなわち住民中心の安定ヨウ素剤予防服用の体制を構築すべきである.
キーワード: 安定ヨウ素剤予防服用,生涯甲状腺がん発症リスク,予防服用関連有害事象,リスク・ベネフィット分析,リスクコミュニケーション
Abstract
Objectives: In case that an accident occurs at a nuclear power plant etc., radioactive iodine may be released into the environment. When it is taken into the human body through breathing or food and drink, it accumulates in the thyroid gland and may cause thyroid cancer after several years to several decades due to radiation exposure. However, taking stable iodine can reduce internal thyroid exposure. In this study, it is discussed the establishment of people-centred stable iodine prophylaxis from the view point of risk-benefit analysis and interventional simulation in local areas, based on gender and age-specific thyroid cancer risk.
Methods: The number of excess thyroid cancer incidence from acute thyroid exposure to low LET ionizing radiation and the lifetime thyroid cancer risk per equivalent dose for gender and age at the time of exposure were estimated. The predicted equivalent dose of thyroid, providing at all times the net benefit of taking stable iodine, as an interventional level was calculated from a risk-benefit analysis. Furthermore, the number of thyroid cancer occurrences and the incidence of adverse events related to taking stable iodine were predicted from the interventional simulation of stable iodine prophylaxis in two virtual areas.
Results: The lifetime thyroid cancer risk per thyroid equivalent dose unit(1 Sv)was highest at 10.5 and 3.3, respectively, per 1,000 people, in female children and male children under 5 years of age at the time of exposure. The predicted equivalent dose of thyroid as an intervention level decreased with increasing severity of adverse events, and increased with decreasing the effect of risk reduction. The interventional simulations showed that the predicted number of adverse events could be higher in elderly groups albeit the low lifetime risk.
Conclusions: The stable iodine prophylaxis may be applied for the groups with a greater lifetime risk among the residents, based on the gender and age-factors , but not for all of the residents. However, there are circumstances that must be taken into consideration in local areas, such as available emergency medical system at nuclear accidents and the expectable interventional effects, and it is necessary to address them cooperatively through risk communications between local government agencies and residents. A stable iodine prophylaxis system that matches the characteristics of local areas and may be understood by the residents, namely a people-centred stable iodine prophylaxis system should be established.
keywords: stable iodine prophylaxis,life time thyroid cancer risk,prophylaxis-related adverse events,risk-benefit analysis,risk communication
(accepted for publication, January 16, 2020)