『保健医療科学』 2024 第73巻 第2号 p.126-135(2024年5月)
特集 : 令和 6 年度から始まる厚生労働省の施策
<総説>
第 7 期障害福祉計画からみる障害福祉サービスの基盤整備に求められる視点
大夛賀政昭
国立保健医療科学院 医療・福祉サービス研究部
Perspectives on infrastructure development for welfare services for persons with disabilities from the Seventh Welfare Plan for Persons with Disabilities
OTAGA Masaaki
Department of Health and Welfare Services, National Institute of Public Health
抄録
本稿においては,第 7 期障害福祉計画の策定に際して示された基本指針の内容をもとに,障害福祉サービスの基盤整備において都道府県や市町村が求められている内容を概括した. 地域共生社会の実現に向け,多領域にまたがるサービスの調整やサービスの提供体制の包括化が求められる中で,障害福祉計画の基本指針に盛り込まれる内容は近年急激に増えており,保健医療や他の福祉領域との政策的調和もまた強く求められている状況が明らかとなった. 一方,我が国においても健康・医療・介護分野で収集されるデータを整備し,サービス提供に活用していくデータヘルス改革の取り組みが進んでおり,障害福祉領域においても障害支援区分や障害福祉サービスの給付状況を示すデータを含む障害福祉サービスデータベースの活用に向けた環境整備が進んでいる. また,Evidence-based Policy Making(EBPM)への要請が高まる中,障害福祉計画の基本指針においても,各障害福祉サービスの見込み量に加え,施策の状況を確認するための数値目標や活動指標を設定することが示されており,3 年に一度を基本とする計画策定年の間にもこの実績を評価し,必要はあるときには対策の措置を講じるといったPDCAサイクルを実行していくことが都道府県・市町村には求められている. このような状況下においては,規模や地域資源がさまざまである都道府県・市町村の取り組みには,格差が生じることが予想されるため,都道府県レベルでの広域的調整や市町村への支援を充実していくことや,地域の実情に応じて,サービスを必要とする人の多様なニーズをより細やかにサービス基盤整備に反映していくことが今後期待される.
キーワード:障害福祉計画,EBPM,PDCAサイクル,行政計画間の調和
Abstract
This study outlines the requirements from prefectures and municipalities in developing the infrastructure for welfare services for persons with disabilities based on the basic guidelines of the Seventh Welfare Plan for Persons with Disabilities. The basic guidelines have been rapidly expanding in recent years, as a coordination of services across domains and an integration of service delivery systems are required to realize a community-based inclusive society, and it has become clear that a policy harmonization among health and other welfare fields is essential. Meanwhile, data-based health management initiatives are underway in Japan to improve data collection in the health, medical, and long-term care fields and use these data in service provision. In the welfare of persons with disabilities, the environment is being improved to use the National Database of Welfare Services for Persons with Disabilities of Japan that includes data indicating disability support categories and the claims for welfare services for persons with disabilities. Moreover, with a growing demand for Evidence-based Policy Making (EBPM), the basic guidelines also indicate that in addition to the expected volume of various services, output indicators should be set for goals and activities to confirm the status of measures. Prefectures and municipalities are required to implement the PDCA cycle by evaluating performance during the planning year, which is once every three years and taking countermeasures when necessary. Under these circumstances, it is predicted that there will be disparities in the efforts of prefectures and municipalities, which vary in size and local resources. Therefore, it is expected to enhance wide-area coordination and support for municipalities at the level of prefectures and disability health and welfare regions and to reflect the diverse needs of those who need services more precisely in developing infrastructure for disability welfare services according to the actual regional conditions.
keywords: Welfare Plan for Persons with Disabilities, EBPM, PDCA Cycle, Harmonization among Administrative plans