保健医療科学 新型コロナウイルス感染症流行中にある高等専門学校において実施したストレスマネジメント教育と学生の精神的健康の変化との関連(2024年12月)

『保健医療科学』 2024 第73巻 第5号 p.391-400(2024年12月)
 

<報告>

新型コロナウイルス感染症流行中にある高等専門学校において実施した
ストレスマネジメント教育と学生の精神的健康の変化との関連

眞鍋一水1),日原尚吾2),水崎一良3),神原広平4),藤本隆士5)
1) 航空中央業務隊人事管理作業科
2) 松山大学経営学部経営学科
3) 弓削商船高等専門学校
4) 同志社大学心理学部
5) 大島商船高等専門学校

The relationship between stress management education and changes in students’ mental health
at the National Institute of Technology during the COVID-19 pandemic

MANABE Issui1), HIHARA Shogo2), MIZUSAKI Kazuyoshi3), KAMBARA Kohei4), FUJIMOTO Takashi5)
1) Central AirBase Group
2) Faculty of Business Administration, Matsuyama University
3) National Institute of Technology, Yuge College
4) Faculty of Psychology, Doshisha University
5) National Institute of Technology, Oshima College

<抄録>
 新興感染症の流行は児童生徒や学生の精神的健康に大きな影響を及ぼす.支援においては,ストレス反応やコーピング等を説明するストレスマネジメント教育の実施が想定されるが,実践に関する研究や報告は数少ない.特に,ストレス反応についての理解とコーピングへの動機づけが精神的健康の改善につながる際の過程は明らかでない.筆者らは,ある高等専門学校において,新型コロナウイルス感染症の流行により自宅学習を行なった学生の支援として,オンラインでのストレスマネジメント教育を提供した.そして,ストレス反応についての理解とコーピングへの動機づけが学生の精神的健康の変化とどのように関連するのかを構造方程式モデリングを用いて解析した.その結果,ストレス反応についての理解とコーピングへの動機づけは,それぞれが独立して精神的健康に作用するモデルより,ストレス反応についての理解がコーピングへの動機づけを媒介して精神的健康の変化に関連するモデルの方が適合度が良好であった.この結果から,新興感染症流行中におけるストレスマネジメント教育では,ストレス反応についての理解とコーピングへの動機づけとを独立して教授するよりも,ストレス反応が生じるからこそコーピングを行なってほしいという関連づけた説明が適切であると示唆された.

キーワード:ストレスマネジメント教育,学生支援,潜在成長曲線モデリング,観察研究

 
Abstract
 Pandemic of emerging infectious diseases can affect studentsʼ mental health. In stress management education as part of studentsʼ support, understanding stress responses and motivating coping mechanisms are considered effective. However, only a few studies exist on stress management education during emerging infectious diseases, particularly on improvement mechanisms for studentsʼ mental health. In this study, we provided stress management education online during the COVID-19 pandemic to students enrolled in the National Institute of Technology and analyzed their responses to the questionnaire through structural equation modeling. The results revealed that in Model 1 (understanding stress responses will affect studentsʼ mental health through mediate motivation for coping behavior) showed a better goodness of fit than Model 2 (understanding stress responses and motivation for coping behavior will affect students mental health independently). The results suggest the importance of educating by associating stress responses and coping behavior, and not independently educating stress responses and coping behavior.

keywords : stress management education, students support, latent growth curve modeling, observational study

 
新型コロナウイルス感染症流行中にある高等専門学校において実施したストレスマネジメント教育と学生の精神的健康の変化との関連

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