地域保健の現場の視点から健康危機管理を展望するーあらゆる大規模災害への対策・対応の強靭化を目指してー

『保健医療科学』第68巻第2号、P111-125 (2019年5月)
特集:健康危機管理 ―産学官連携を通じて次の災害に備えるために― <総説>

PDF 地域保健の現場の視点から健康危機管理を展望する

 

古屋好美
山梨県中北保健所

 

抄録
目的:災害時健康危機管理支援チーム(DHEAT)の創設を期に,地域保健の視点による健康危機管理,特に大災害や医療サージ健康危機管理の歩みを概観し,今後の科学的な実践と評価の可能性を展望する.
方法:1.主な災害,国の施策(地域保健関係),論文等,厚生労働科学研究費補助金事業及び地域保健総合推進事業報告について約30年間の歩み,2.日本公衆衛生学会公衆衛生モニタリング・レポート(MR)委員会報告,3.地域保健の現場の各動向を整理した.
結果:1.災害における施策及び研究の動向として,ガイドラインには記載があるものの実際には事後評価は必ずしも実施されていない.熊本地震以降公衆衛生分野や多分野において論文数が増えている.一方,大災害のたびに分野間連携や需要・供給のミスマッチが課題となってきたが分野間連携システムに関する論文は公衆衛生領域には少ない.被災自治体すなわち受援自治体は主体的に危機管理マネジメントの責務をおうことになるため,平時からの準備が必要である.2.MR委員会活動報告によると,欧米に比べて健康危機管理に関する客観的な記述・評価に関する文献や入手できる機会は少ない.健康危機の種類別検討のみでは体制上不十分であること,危機管理体制強化へ各分野で先行した取り組みが既にあること,産学官が共通して推進すべき危機マネジメントの基本システムである危機管理調整システムがあることが確認された.また,希少性の克服に向けた学術的背景強化が必要である.そのために,平時-有事-事後検証の一貫した危機管理の考え方・手法の確立,基準と評価の標準化,普遍性と可変性,これらを踏まえた学術分野の確立,及び人材育成と持続的発展のためのリソース・ロジスティクスが必要である.3.地域保健の現場にも健康危機管理の改善へと向かう多くの芽生えがある.あらゆる大規模災害にも対応できる健康危機管理体制を構築するために,危機管理の基本である情報集約・分析・判断・実行・評価のサイクルの確立と危機管理を支える学術基盤強化が望まれる.
結論:大規模災害や医療サージに際して地域保健においては,各保健所・自治体にとっては災害遭遇経験の少ない中での対応であり,学術的共通体系のない中では今後も限定的対応にならざるを得ないと考えられる.喫緊の課題として具体的な地域保健の受援体制構築・ハブ機能構築がある.わが国の貴重な災害経験に裏打ちされた学術的検討と併せて海外の先進的な危機管理手法の検討が必要である.
施策においては,現状及び学術における検討結果を反映させると共に,よりよい健康危機管理体制構
築をリードされることを期待したい.

キーワード: 健康危機管理,危機管理調整システム,産学官共通システム,学術的基盤強化,受援体
制,ハブ機能

 

Abstract
Introduction: Disaster Health Assistance Team (DHEAT) was launched in 2018. Overviews of preparedness and responses regarding disasters and medical surges in Japan were conducted from the viewpoint of community health to improve prospects for scientific practice and assessment.
Methods: Surveys of (1) major disasters, measures, academic papers, Health and Labour Science Research studies, and Community Health Promotion Projects for 30 years, (2) the Public Health Monitoring Report (MR) Committee Report, and (3) activities in community health were conducted.
Results: (1) Post-action reviews have not always been implemented though the guidelines pointed out the necessity to do so. The numbers of papers on both public health and other related fields have been increasing after the Kumamoto earthquake, while only a few papers have described how to improve the coordination system among multiple fields, despite the fact that the supply and demand coordination malfunction is significant. Local governments affected by disasters, namely local governments who accept DHEAT, are responsible for managing their own initiatives. (2) According to the MR Committee Report, there have been few papers on objective analyses for preparedness and response, if any, and those papers are restricted in terms of access. The report has also clarified that each field-specific preparedness and response without an integrated system is insufficient, that each field has initiated practical strengthening of preparedness and response, and that Incident Management Systems should be promoted collaboratively in the industry-academic-government integrated system. The academic background that strengthens organizations to overcome scarcity is also necessary. To conquer these issues, consistent knowledge management in the pre-emergency, emergency and post-emergency periods, standardization of criteria and assessment, maintenance of universality and variability, establishment of academic background, and management of resources and logistics for manpower training and sustainable development are needed. (3) Many precedents are found in community health activities aimed toward improvement. The establishment of Incident Management Systems, including information gathering/analysis/decision-making/action/assessment cycles and academic support, is necessary in order to make preparations and respond to all hazards.
Conclusions: As not all public health centers or local governments have experienced disasters and medical surges, limited responses should be inevitable without systematic academic support. For the time being, the support reception system and the hub function system should be organized. Academic support systems should be investigated with advanced preparedness and response methods in foreign countries. The measures are expected to count preparedness and response reviews from present community health and academic investigations, and steer preparedness and response in Japan for a better future.

keywords: preparedness and response, incident management system, industry-academic-government integrated system, academic background strengthening, support reception system, hub function