『保健医療科学』 2020 第69巻 3号 p.296-305(2020年8月)
特集:医療の技術革新と科学的根拠の確立に向けて―臨床研究とEBM推進にかかる国内外の動向― <資料>
熊本地震における要配慮者に対する保健医療・福祉分野の災害対応に関する課題と対策 質的研究を通して
高杉友1,2),梅山吾郎3),島崎敢4,5),横山由香里6),原岡智子7),池田真幸5),岡田栄作8),尾島俊之8)
1)SOMPO 未来研究所株式会社
2)千葉大学
3)SOMPO リスクマネジメント株式会社
4)名古屋大学
5)防災科学技術研究所
6)日本福祉大学
7)活水女子大学
8)浜松医科大学
抄録
目的:大規模地震では,高齢者や障害者などの要配慮者が多く被災している.災害発生時に要配慮者に対し,保健医療・福祉分野の取組みを行い,被害を軽減することは重要である.本研究では,2016年の熊本地震において,要配慮者に対し,保健医療・福祉サービスまたは情報の提供を行った行政機関や福祉関連機関等へのインタビュー調査による質的研究を通して,保健医療・福祉分野の災害対応に関する課題と対策を整理することを目的とした.
方法:2018年 8 月末~2019年 2 月末の間に半構造化面接による質的研究として実施した.対象機関は,熊本地震で要配慮者に対し,保健医療・福祉サービスまたは情報の提供を行った行政機関,福祉関連機関,教育機関,情報機関,国際交流機関とした.調査項目は,災害時の要配慮者への安否確認,保健医療・福祉サービスに関する情報共有・支援提供,他部署及び他組織との連携状況,一般避難所及び福祉避難所の 4 点に関する実態・課題・対策である.テーマ分析を行い,要配慮者に対する保健医療・福祉分野の災害対応に関する課題と対策に関する部分を抽出し,コーディング,カテゴリー化を行った.
結果:研究対象者は行政機関や福祉関連機関等の12対象機関・部署における管理的立場の者,保健師・訪問看護師・社会福祉士などの専門職等の20名だった.要配慮者に対する保健医療・福祉分野の災害対応に関する課題と対策に関する 4 テーマ【行政機関内の対応】,【行政機関・民間組織・住民等の対応】,【自助】,【福祉避難所】が抽出された.課題は[情報共有体制の脆弱性],[行政機関職員のマンパワー不足],[公助・互助・民助の役割分担が不明確],[自助が不十分],[多様な要配慮者のニーズ把握の欠如],[福祉避難所数の不足]の 6 サブテーマ,対策は[他組織・部署間の情報共有・連携強化],[外助の活用],[互助・民助の活用],[自助強化の支援],[要配慮者のニーズに合った福祉避難所の設置],[一般避難所の要配慮者受入れ],[多様な避難場所の提供]の 7 サブテーマに分類された.
結論:本研究で確認されたラジオ局等の情報機関を含めた行政機関・民間組織・住民等との連携,被災地域外からのタイムリーな後方支援システムの構築,要配慮者のニーズに合った避難所や避難場所の設置が,今後は他の地域においても推進されることが期待される.
キーワード:災害対応,インタビュー,高齢者,障害者,避難所
Abstract
Objectives: Large-scale earthquakes have affected many older people and persons with disabilities. When a disaster occurs, it is crucial to reduce the damage by taking measures in the fields of health care and welfare for those who require special care and consideration. Therefore, in the 2016 Kumamoto earthquake, this study aimed to organise the issues and measures related to disaster response by governmental and welfare-related organisations that provided healthcare and welfare services or information to people requiring attention by qualitative study through interview surveys.
Methods: We conducted a qualitative study through a semi-structured interview between the end of August 2018 and the end of February 2019. The target organisations were governmental, welfare-related, educational, information, and international exchange institutions. Survey items include the actual conditions, issues and countermeasures of the following four points: 1) the confirmation of the safety of those who need attention, 2) information sharing and support providers regarding healthcare and welfare services, 3)
the status of cooperation with other departments and organisations, and 4) general and welfare shelters. We used thematic analysis to extract the issues and countermeasures.
Results: There were 20 respondents, including persons in the administrative position and professionals in 12 target governmental and welfare-related institutions or departments. We found four themes of issues and countermeasures regarding disaster response: “response within the governmental organisations”, “response of the governmental agencies, private organisations and community people”, “self-help”, and “welfare shelters”. Six sub-themes of issues were categorised: “vulnerability of information sharing system”,
“insufficient manpower of governmental agency staff”, “unclear division of roles between public assistance, mutual assistance and private assistance”, “insufficient self-help”, “lack of understanding needs of various people needing attention”, and “insufficient number of welfare shelters”. We extracted seven sub-themes of the measures: “information sharing and strengthening of collaboration between other organisations and departments”, “utilisation of support from outside the disaster areas”, “application of mutual consist and private assistance”, “support for strengthening self-help”, “setting of welfare shelters that meet the needs of
people requiring special needs”, “accepting people requiring special care in general evacuation centres”, and “providing various evacuation sites”.
Conclusion: In the future, our findings should be promoted: 1) expanding cooperation with governmental and private organisations, including information agencies such as radio stations, and community people in other areas as well, 2) building a well-timed back-end support system from outside the disaster areas, and 3) setting of evacuation centres and sites that match the needs of those who need attention.
keywords: disaster response, interviews, older people, people with disabilities, shelters