『保健医療科学』 2022 第71巻 第4号 p.292-304(2022年10月)
特集:新型コロナウイルス感染症の教訓―パンデミックにいかに対峙し何を学んだか―<解説>
新型コロナウイルス感染症に対する地方自治体および保健所の対応
―流行状況の推移およびウイルス変異に応じた感染症対応の模索―
白井千香 1),内田勝彦 2),清古愛弓 3),藤田利枝 4),上谷かおり 5),木村雅芳 6), 武智浩之 7),豊田誠 8),中里栄介 9),永井仁美 10),矢野亮佑 11),山本長史 12)
1)枚方市保健所 2)大分県東部保健所 3)葛飾区保健所 4)長崎県県央保健所 5)宮崎県都城保健所 6)静岡県西部保健所 7)群馬県利根沼田・吾妻保健所 8)高知市保健所 9)佐賀県杵藤保健所 10)大阪府茨木保健所 11)盛岡市保健所 12)北海道渡島・八雲保健所
The response of local governments and public health centers to COVID-19: Looking for infectious disease control due to the change of trend and mutations of the virus
SHIRAI Chika 1), UCHIDA Katsuhiko 2), SEIKO Ayumi 3), FUJITA Rie 4), UETANI Kaori 5), KIMURA Masayoshi 6), TAKECHI Hiroyuki 7), TOYOTA Makoto 8), NAKAZATO Eisuke 9),NAGAI Hitomi 10), YANO Ryosuke 11), YAMAMOTO Nagafumi 12)
1) Hirakaka City Public Health Center
2) Tobu Public Health of Oita Prefecture
3) Katsushika Ward Public Health Center
4) Ken-ou Public Health Center of Nagasaki Prefecture
5) Miyakonojo Public Health Center of Miyazaki Prefecture
6) Seibu Public Health Center of Shizuoka Prefecture
7) Tonenumata & Agatsuma Public Health Center of Gunma Prefecture
8) Kochi City Public Health Center
9) Kitou Public Health Center of Saga Prefecture
10) Ibaraki Public Health Center of Osaka Prefecture
11) Morioka City Public Health Center
12) Oshima & Yakumo Public Health Center of Hokkaido Prefecture
抄録
保健所は2022年4月時点で全国に468か所設置されており,「地域保健法(1994年)」に基づき,健康危機管理の拠点となる役割をもち,災害時や感染症対応には主体的に関わることになっている. 新型コロナウイス感染症対応が始まってから,自治体はこの2年半,第1波から第7波の現在に至るまで,流行状況およびウイルス変異及び重症度等に応じて,「感染症の予防及び感染症の患者に対する医療に関する法律」に基づき様々な感染症対応に模索を繰り返してきた.基本的には全国的に共通する感染症対応業務(相談,検査,発生届受理,入院調整,患者の移送,健康観察,積極的疫学調査,入院勧告や就業制限通知等)を行うが,都道府県単位で,感染症の発生状況や医療資源の違いもあり,具体的な業務内容や方法は全国一律ではなく,現実的には地域の実情により,それぞれの自治体で工 夫されてきた.
流行状況を振り返ると,第1波,第2波,第3波は全国的に行動制限を要請され,PCR検査の需要と医療体制の供給がミスマッチであった. 新型コロナウイルスは変異以前の特徴として呼吸器機能を低下させる病原性を持ち,有効な薬剤やワクチンがまだ普及せず,診療可能な医療機関も不足していた. 第4はα株で高齢者の施設内感染で医療提供が困難となり,第5波は東京オリンピックの後でδ株の変異ウイルスが主となり,首都圏での流行が目立った. 第6波および第7波はο株が中心で感染性が高く,病原性は低いが感染者数の急増かつ膨大なため,保健所の能力を大きく上回る対応が求められた. 全国的にどこの自治体でも保健所の負担軽減策について外部委託も含めて対応するようになった. 2年半の間に厚生労働省からの通知も多く,全国保健所長会は要望や提言などの意見活動も行った.
日本は自然災害の多い国であるが故に,健康危機管理として災害や感染症においては,保健所が平時から備えとしての仕組みづくりや危機発生時の対応,被害からの回復という過程において,主体となることが期待されている. 新型コロナウイルス感染症対策で得た教訓を生かしパンデミックとなりうる感染症対策を地域単位で行っていくため,住民の命と健康を維持する「保健所」を,医療機関や福祉施設等と有機的に連携し,持続可能な社会の枠組みとして活かしていくことを提言する.
キーワード: 保健所, 健康危機管理, 感染症対策,全国保健所長会
Abstract
Public Health Centers of Japan, of which there are 468 across the country as of April 2022, are at the core of health crisis management, responding to natural disasters and infectious diseases according to the Community Health Act (1994). Under the Infectious Diseases Control Law, these centers have made repeated efforts to respond to COVID-19 from the first to the seventh waves, while epidemic dynamics changed, variants emerged, and pathogenicity fluctuated. All centers essentially play a common role in infectious disease control (answering questions and consultations, testing, registering cases, coordinating healthcare, transporting confirmed patients, following up with patients and close contacts, carrying out epidemiological investigations, issuing notifications for recommendations on hospital stays and work restrictions, etc.). However, due to the varying number of cases and healthcare resources depending on the region, the actual work was not identical, and local governments, which operate the centers, took different approaches.
Looking back on the epidemic, the first, second, and third waves saw travel restrictions implemented across the country, and were characterized by a demand for testing that exceeded capacity. At that time, COVID-19 was a threat to the respiratory system, no effective treatment or vaccination was available, and the number of healthcare institutions diagnosing and treating cases was inadequate. The fourth wave saw the Alpha variant ripping through nursing homes, putting a significant burden on healthcare, while the fifth wave saw the Delta variant spreading mainly from Tokyo after the Olympics. The sixth and seventh waves came with the highly-contagious Omicron variant, leading to skyrocketing patient numbers and the public health capacity quickly being overwhelmed. Local governments considered ways to reduce the burden on Public Health Centers, including outsourcing. Over this 2.5 year period, numerous advisories were issued by the Ministry of Health, Labor, and Welfare (MHLW), and the Japanese Association of Public Health Center Directors has advocated actively on behalf of the centers.
Given that Japan is a disaster-prone country, Public Health Centers in Japan are expected to play a pivotal role in crisis preparedness, responses to, and recovery from natural disasters and infectious diseases. As a coordination hub to protect lives and maintain health, here we strongly suggest that public health centers implement the lessons learned from COVID-19 to collaborate with healthcare institutions and long-term care facilities, and evolve into a sustainable social framework to advance pandemic preparedness in their respective communities.
keywords: Public Health Centers of Japan, health crisis management, infectious disease control, Japanese Association of Public Health Center Directors
新型コロナウイルス感染症に対する地方自治体および保健所の対応 ―流行状況の推移およびウイルス変異に応じた感染症対応の模索―