『保健医療科学』 2023 第72巻 第5号 p.444-453(2023年12月)
特集 : 介護保険における保険者機能強化の現状とこれから
<総説>
介護保険における保険者機能強化の推進に求められる自治体職員の体制や取り組み
―研修の企画・運営経験を通して―
大夛賀政昭1),森山葉子1),柿沼倫弘1),山口佳小里1),岩本哲哉2),此村恵子2),小林健一1)
1))国立保健医療科学院医療・福祉サービス研究部
2)国立保健医療科学院保健医療経済評価研究センター
Where local government officers stand in strengthening insurer’s function of long-term care insurance: Through the experience of planning and operating seminars
OTAGA Masaaki1),MORIYAMA Yoko1),KAKINUMA Tomohiro1),YAMAGUCHI Kaori1),IWAMOTO Tetsuya2),KONOMURA Keiko2),
KOBAYASHI Kenichi1)
1) Department of Health and Welfare Services, National Institute of Public Health
2) Center for Outcomes Research and Economic Evaluation for Health, National Institute of Public Health
抄録
地域包括ケアシステムの構築に向けて,市町村では介護保険の保険者機能を発揮して,地域の実情を踏まえた体制づくりを行う必要がある.そのためには,都道府県が市町村に対し適切に支援を行う必要がある.
国立保健医療科学院では,2017 年度より都道府県職員を対象とする介護保険における保険者機能強化をテーマとした研修を企画・運営してきており,2018 年度より指定都市職員,そして 2022 年度研修よりは中核市職員にも受講対象を広げてきた.この研修のプログラムは,2016 年度に実施された調査研究事業において示された内容をもとにしており,さらに受講対象者である都道府県・市町村の研修ニーズをヒアリング等で把握した上で,企画している.
本稿では,これまでの研修開催の実績や内容の変遷,そして研修の企画にむけ把握された都道府県・市町村の研修ニーズを振り返り,介護保険における保険者機能強化の推進に際して求められる自治体職員の体制や取り組みについて報告する.
上記の振り返りから,地域支援事業を担当する部署と介護保険事業計画の担当部署等の庁内連携体制,市町村と都道府県,その他関係機関の庁外連携体制が必要であることが示唆された.また,市町村は保険者機能の強化に向け,顔の見える関係づくりや訪問・ヒアリング等による定性的な情報収集によって事業を展開していたが,効果・効率的な事業実施に向け,事業の評価やデータを根拠にした優先順位設定などを実施していくことが求められていることが確認された.
今後の保険者機能強化の推進に向けては,第 9 期介護保険事業計画の指針にも定められているように,ロジックモデル等を活用して各種データと施策を結びつつPDCAサイクルを推進していくことや,これらの結果より効果的な地域支援策を検討していくことが自治体職員には求められるものと考えられる.
キーワード:保険者機能強化,地域包括ケアシステム,データ分析,個別支援,庁内外連携
Abstract
To establish a community-based integrated care system, municipalities must function as insurers and build a system that considers the communityʼs actual conditions. To achieve this goal, prefectures must provide appropriate support to municipalities.
The National Institute of Public Health has been planning and operating a training program for prefectural officers since FY2017 to strengthen insurer functions in long-term care insurance and has expanded the scope of attendance to designated city officers since 2018 and to core city officers since the FY2010 training program. The program for this training is based on the content presented in the survey and research project conducted in FY2016; however, it is planned based on the training needs of the prefectures and municipalities that are the target participants, which are identified through hearings and other means.
In this report, we review the results and changes in the content of the training program to date, the training needs of the prefectures and municipalities identified for planning the training program, and the systems and approaches required by local government officers to promote the strengthening of the insurerʼs function in long-term care insurance.
The results suggest the need for an intra-agency coordination system between departments in charge of community support projects and departments in charge of long-term care insurance business planning, as well as an extra-agency coordination system between municipalities, prefectures, and other related organizations. In addition, it was confirmed that, although municipalities had been developing projects by building face-to-face relationships and collecting qualitative information through visits and hearings to strengthen insurer functions, they were required to evaluate projects and set priorities based on data to implement projects effectively and efficiently.
To promote the strengthening of insurer functions in the future, as stipulated in the guidelines of the 9th Long-Term Care Insurance Business Plan, local government officers are expected to promote the PDCA cycle by linking various data and measures using logical models and considering more effective community support measures based on the results of these efforts. The results of this study indicate that local government officers should consider more effective local support strategies.
keywords: insurerʼs function of long-term care insurance, data analysis, individualized support methods, internal and external coordination