保健医療科学 病院・診療所・薬局・介護事業所におけるヘルスプロモーション 活動の国内実態調査と今後の展望 (2025年8月)

『保健医療科学』 2025 第74巻 第3号 p.293-304(2025年8月)

<資料>

病院・診療所・薬局・介護事業所におけるヘルスプロモーション 活動の国内実態調査と今後の展望

佐々木典子1),4),舟越光彦2),尾形和泰3),本田雄大4),西下陽子4),小泉昭夫5),松原為人5)
吉中丈志5),中川洋寿5),中山健夫6),近藤尚己7),今中雄一1),4)
HPH調査研究プロジェクトチーム8)
1) 京都大学大学院医学研究科ヘルスセキュリティセンター健康危機管理システム学分野
2) 公益社団法人福岡医療団千鳥橋病院
3) 公益社団法人北海道勤労者医療協会勤医協札幌病院
4) 京都大学大学院医学研究科社会医学系専攻医療経済学分野
5) 公益社団法人京都保健会
6) 京都大学大学院医学研究科社会医学系専攻健康情報学分野
7) 京都大学大学院医学研究科社会医学系専攻社会疫学分野
8) 謝辞参照

A survey of health promotion activities in hospitals, clinics, pharmacies and long-term care providers across Japan and their future prospects

SASAKI Noriko1),4),FUNAKOSHI Mitsuhiko2),OGATA Kazuhiro3), HONDA Yudai4), NISHISHITA Yoko4)
KOIZUMI Akio5), MATSUBARA Tamehito5),YOSHINAKA Takeshi5), NAKAGAWA Hirokazu5), NAKAYAMA Takeo6),KONDO Naoki7), IMANAKA Yuichi1),4)
on behalf of the HPH Survey Project Team8)
1) Department of Health Security System, Center for Health Security, Graduate School of Medicine, Kyoto University
2) Fukuoka Iryodan Chidoribashi Hospital
3) Hokkaido Kin-ikyo Sapporo Hospital
4) Department of Healthcare Economics and Quality Management, School of Public Health, Graduate School of Medicine, Kyoto University
5) Kyoto Hokenkai
6) Department of Health Informatics, School of Public Health, Graduate School of Medicine, Kyoto University
7) Department of Social Epidemiology, School of Public Health, Graduate School of Medicine, Kyoto University
8) See Acknowledgement section

<抄録>
目的: 1989 年に世界保健機関が開始した国際的ネットワークThe International Network of Health Promoting Hospitals & Health Services(以下,HPH)は,発祥の地であるカナダにおいてさえHPH活動の発展的展開に困難が伴っているといわれる.本研究は日本におけるヘルスプロモーション(以下,HP)活動を地域包括ケアなどに伴う実践も含み広義で捉え,その具体的な取組を調査して実態を把握し,課題や今後の展開について検討することを目的とする.
方法:日本HPHネットワーク(J-HPH)に参加する全国の病院,診療所,薬局,介護事業所の担当者に対し質問紙調査を実施し(2022 年 2―3 月),超高齢社会日本のHPに係る施設・法人の方針や社会的処方や地域包括ケアなどの活動の実際について検討した.さらに,2020 年版HPH基準を用いて,HP活動の具体的内容と課題に関する記述回答テキストの内容分析を行った.
結果:全 164 施設(病院 35,診療所 47,薬局 17,介護事業所 65; 回収率 42% ; 以下 4 機関と総称)を解析対象とした. 健康格差是正に向けた患者への取組として,無料低額診療事業等の社会的弱者へのアプローチは病院を筆頭に 4機関とも約 6―7割で実施され,経済・社会的状況のスクリーニングツールも病院,診療所では 5 割以上で使用されていた.職員に対しては,4 機関とも喫煙,アルコールなど健康問題に関する啓発方針を約 5 割で認めたが,教育機会は 3 割未満にとどまった.また地域住民への働きかけとして,病院では地域住民向け講演会,患者向け教室,病院祭等が 6 割以上で行われ,他の 3 機関では関連会議への参加が多くなっていた.生活習慣に関する行動変容の支援は 4 機関のうち病院と薬局で特に重視されていた.内容分析では,2020 年版HPH基準「 5:広い社会におけるヘルスプロモーション」,「 3:住民中心のヘルスケアおよび利用者参加の促進」,「 2:サービスへのアクセスの保障」の順でHP活動を多く認めた.各種医療機関に普及しにくい理由としては,認知度が低いことを筆頭に,資金や人手などのリソース不足が指摘された.
結論:病院,診療所,薬局,介護事業所の各機関で,HP活動に相当する社会的弱者の支援,地域住民への働きかけなど多彩な取組が行われていた.今後「1:組織的とりくみの表明」や,「4:健康的な職場,健康的な環境づくり」と職員への関連教育のさらなる充実が期待される.システム思考で,組織としての方針の明示,組織のキャパシティ構築を目指すことが,健康格差是正や持続可能な地域での健康づくりに重要であることが示唆された.

キーワード:ヘルスプロモーション,HPH,2020年版HPH基準,健康格差の是正,システム思考

 
Abstract
Objectives: The International Network of Health Promoting Hospitals and Health Services (HPH), launched by the World Health Organization in 1989, has experienced difficulties implementing and upscaling HPH activities,
even in its birthplace, Canada. In this study, we investigated the current HPH activities in Japan and examined how they could be expanded in the future.
Methods: Surveys were conducted to the representative staff of member institutions of Japan HPH Network in 2022. We examined the visions and activities (e.g., social prescribing, community-based integrated care systems) of the institutions under the era of super-aging society. Additionally, a content analysis of free-text responses was performed to clarify which activities were being achieved and the challenges faced, using the 2020 HPH Standards. Possible strategies for improving the implementation of HPH activities were discussed.
Results: In total,164 responses from four types of institutions (35 hospitals, 47 clinics, 17 pharmacies, and 65 longterm care providers) were included in the analysis. Regarding activities to “ensure access to the services” (Standard 2) from the point of view of improving the health equity for patients, screening tools for social and economic vulnerability (hospitals and clinics), and supporting activities for socially vulnerable groups were adopted in more than 50% of each institution type. Regarding “promoting health in the wider society”(Standard 5), more than 60% of hospitals provided various activities, and multidisciplinary meetings were frequently held in the other three types of institutions. Hospitals and pharmacies highly focused on changing patientsʼ unhealthy behaviors such as smoking, excessive alcohol consumption and physical inactivity/excessive eating. Based on content analysis, the number of comments on HPH activities was ordered as follows (high to low) : “Promoting health in the wider society”(Standard 5), “Enhancing people-centered health care and user involvement” (Standard 3), and “ Ensuring access to the service” (Standard 2). The main barriers to disseminating HPH activities were a lack of health promotion awareness and limited financial and human resources.
Conclusion: : Various health-promoting activities were observed in hospitals, clinics, pharmacies and long-term care providers in Japan, such as support for socially vulnerable groups and activities for local residents. Improvements are required in HPH Standard 1, “Demonstrating organizational commitment for HPH ”, and Standard 4, “Creating a healthy workplace and healthy setting”. Systems thinking, clarifying organizational policies, and building organizational capacity are important for reducing health inequalities and creating sustainable community health.

keywords : health promotion, health promoting hospitals and health services (HPH), the 2020 HPH Standards, health equity, systems thinking

 
病院・診療所・薬局・介護事業所におけるヘルスプロモーション 活動の国内実態調査と今後の展望

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